
Vasút a városban – három új megálló épül
Vasút a városban – három új megálló épül
Európa több nagyvárosában megszokott közlekedési mód vonattal utazni városon belüli rövidebb távolságokon is. Az egyes pályaudvarok és vasútállomások úgy helyezkednek el a városban, hogy kényelmesen át lehessen szállni más járművekre, sokszor a legrövidebb, legkényelmesebb kapcsolatot két pont között a vasút adja.
Budapesten is egyre többen fedezték föl a vasutat az elmúlt évtizedekben, például a Nyugati pályaudvar–Zugló–Kőbánya-Kispest vonalon vagy Rákosmente és a Keleti pályaudvar között jelenleg is ez a leggyorsabb tömegközlekedési összeköttetés. Ez az utasszám azonban ma is eltörpül a metróval, villamossal vagy busszal utazók száma mögött, a leginkább azért, mert a MÁV hálózatán a fővároson belül elvétve találhatók jó helyen lévő megállók, a vonatok gyakran megállás nélkül haladnak el a közösségi közlekedés fontos vonalai felett, alatt vagy mellett. A vasúti infrastruktúra, a töltések, a vágányok ma is idegennek hatnak a városban, a legtöbbször csak elválasztó, a fejlesztéseket és a forgalmat gátló hatásukat érzékeljük.
A Déli Körvasút mostani fejlesztése az első olyan projekt, amely változtat ezen a helyzeten. Az első, amely egy hosszabb szakaszon (a Kelenföldi pályaudvartól a Népligetig) azzal az alapvető céllal alakít át egy vasútvonalat, hogy kihasználja a vasútban mint városi kötöttpályás közlekedési eszközben rejlő lehetőségeket.
Kelenföld és Ferencváros állomások között a jelenlegi kettő helyett elsősorban azért épül három, illetve a két pályaudvar előtti szakaszon négy vágány, hogy a most félóránként közlekedő elővárosi vonatok 15, majd 10 percenként követhessék egymást, miközben nő a távolsági vonatok sűrűsége is. Egyértelmű azonban, ahhoz, hogy az agglomerációból ma autóval bejárók vagy a városon belül kocsival közlekedők közül sokan átpártoljanak a vasútra, új megállókra is szükség van. Az érintett szakaszon, a Déli Körvasúton három új megálló is létrejön. A fejlesztésnek ezentúl célja, hogy elsősorban a budai, sűrűn lakott területen enyhítse a vasút által okozott negatív hatásokat: a töltést négy új helyen is áttörik, hogy gyalog vagy kerékpárral át lehessen menni a túlsó oldalra. A fejlesztés során a sínek rugalmas ágyazatot kapnak, a budai oldalon pedig Magyarország legmodernebb, íves zajvédő fala épül, így a zajterhelés jelentősen csökkenthető.
A Déli Körvasút fejlesztésében három új, akadálymentes megálló épül.
A Nádorkert megálló az 1-es villamos most itt lévő két megállójának (Infopark, Budafoki út / Dombóvári út) vonala közé esik, a hosszabb vasúti szerelvények miatt a kétirányú lejárás lehetővé teszi, hogy a XI. kerület ezen részén az elmúlt évtizedekben elkészült és a most épülő oktatási, tudományos, üzleti, lakóparki és rekreációs ingatlanfejlesztések területét egyaránt kiszolgálja (Lágymányosi lakótelep, Infopark, Egyetemváros, Kopaszi-gát, BudaPart, Mol Campus). Lehetőség lesz itt átszállni a rakparton át a Dombóvári út – Budafoki út keresztezéséig kiépülő budai fonódó villamosra.
Nádorkert megálló
A Duna pesti oldalán, a Soroksári út környezetében lévő Közvágóhíd megállónál el lehet majd érni az összekötött és a Kálvin térre bevezetett H6/H7 HÉV-et (később az 5-ös metrót), a 2-es és a 24-es villamost. Ugyancsak megközelíthető lesz innen a Müpa, a Nemzeti Színház, a Duna-parti területek, az itt épülő lakóparkok, irodaházak és a bevásárlóközpont. Ez a megálló négyvágányosként épül, a tervek szerint nemcsak az elővárosi, de a távolsági vonatok is megállhatnak majd itt.
Közvágóhíd megálló
A Népliget megállóhely legfontosabb funkciója az lesz, hogy át lehet szállni az M3 metró Ecseri úti állomására. Ennek a vasúti megállóhoz közelebbi végén új liftes kijáratot épít a BKV, a vasút és a metró között fedett gyalogosútvonal létesül. A 3-as villamos ugyancsak elérhető lesz itt, a közeli lakótelepet kiszolgáló buszok pedig új megállót kapnak a vasúti megálló mellett.

Népliget megálló
Ferencváros vasútállomáson megszűnik az utasforgalom, hiszen funkcióit átveszik más megállók. Az 1-es villamosra például a jövőben Kelenföldön, Nádorkertnél és Közvágóhídnál is át lehet szállni rövidebb gyaloglással és kényelmesebb körülmények között.
Az új megállók nemcsak átszállási kapcsolatokat kínálnak, hanem várhatóan élénk, nyüzsgő találkozási pontok is lesznek. Kialakításuknál kiemelt figyelmet kap az akadálymentesség, a kerékpáros megközelíthetőség és a biztonságos biciklitárolás lehetősége, építészeti minőségük és funkcionalitásuk. A tájékoztatótáblákat, feliratokat, egységes, informatív arculat szerint alakítjuk ki. A megállókban helyet kapnak olyan kisebb kereskedelmi-szolgáltató egységek is, amelyek az utasok kényelmét szolgálják.
A vasút városi jelenléte azonban nem csak a megállókban érzékelhető: a vasúti infrastruktúra elemei, például a vasúti hidak és még a felsővezeték-tartó oszlopok is egységes, városképbe illeszkedő arculattal készülnek.