Title Image

Sikeres próbaterhelés Budapest új vasúti hídján

Sikeres próbaterhelés Budapest új vasúti hídján

 

 

 

 

Április 19-én áthaladt az első szerelvény az Összekötő vasúti híd új, harmadik, északi hídszerkezetén. Ez még nem menetrend szerinti vonat volt, de a tervek szerint néhány nap múlva elindulhatnak azok is. Most a statikus próbaterhelést végezték el a tehervonat segítségével, a rendes forgalom felvételéig hátra van még a felsővezeték felszerelése, beüzemelése, és a teljes sebességgel végzett dinamikus próba.

 

 

 

Mi a próbaterhelés?

 

Egy híd szerkezetének tervezésekor nagyon gondos statikai számításokat végeznek, sokszoros, akár tízszeres biztonsággal, vagyis a tervezett terhelés többszöröse alatt sem deformálódna tartósan, pláne nem „szakadna le” a szerkezet. Ma már természetesen számítógéppel kalkulálják, hogy adott terhelésre mennyit mozdulnak el a szerkezet elemei, ezt ellenőrzik a terhelési próbánál. Mindenki látott már geodéziai méréseket, amikor a földmérő belenéz a szintezőműszerbe, a teodolitba, a figuráns meg tőle távolabb tart egy beskálázott lécet, a kitűzőrudat, és így állapítják meg adott pont magasságát. A hídon is hasonló mérések történtek, lemérték terhelés nélkül, majd a szerelvény begördülése után is adott pontok magasságát. Ha a süllyedés mértéke esetleg jelentősen eltérne a kalkulálttól, az valamilyen számítási, anyag- vagy technológiai hibára utalna. Ilyesmi egyébként nem szokott előfordulni, most is minden rendben ment. Végül újra visszaállították a terhelésmentes állapotot, és megmérték, hogy visszanyerte-e a híd az eredeti állapotát.

 

A statikus próba úgy történt, hogy a szerelvény meg-megállt, 16 különböző helyen végeztek méréseket. A teljes vonat 1000-1100 tonnás volt, de volt, amikor a 14, kővel megpakolt teherkocsiból csak néhányat csatoltak a Szergej dízelmozdony mögé, azaz különböző terhelésekkel végezték el a méréseket.

 

Hogyan tovább?

 

Április 25-én következnek a dinamikus próbák, akkor már haladni fog a vonat 5, 20, 40, 60, 100 km/órás sebességgel.

 

Érdekesség, hogy a mérés után a kocsikban lévő követ hasznosítják, a hídra vezető szakaszokon betöltik a felépítmény ágyazatába.

 

A terheléses méréseket a BME Hidak és Szerkezetek Tanszékének irányításával végezték, az Összekötő vasúti híd teljes újjáépítésének és kettőről háromvágányosra építésének kivitelezője a Duna Aszfalt. Az új híd kormányzati beruházásban, a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő felügyeletével valósul meg.

 

Milyen lesz a Déli Körvasút?

 

A híd bővítése az első része a Déli Körvasút fejlesztésének, amely a Kelenföldi pályaudvartól egészen a Népligetig (más szóval Ferencváros “C” jelű elágazásáig, ahol elágaznak a vonatok Kőbánya-Kispest és az Élessarok felé) tart a Budapest Fejlesztési Központ és a NIF irányításával. Harmadik, egyes szakaszokon negyedik vágány épül, hogy a megnövelt kapacitású szakaszon a jelenleginél sokkal sűrűbben járhassanak az elővárosi vonatok (óránként és irányonként a mostani 2 helyett legalább 6–8), de a távolsági vonatok is. Három új megálló is épül a szakaszon, Budán, az Infoparknál Nádorkert, Pesten pedig a Művészetek Palotájánál a Közvágóhíd és a 3-as metró Ecseri úti megállójánál, a Népliget mellett.

 

A beruházást a Miniszterelnökség Budapest és agglmeráció fejlesztéséért felelős államtitkársága és az Innovációs és Technológiai Minisztérium felügyeletével valósítjuk meg, terveink szerint jelentős részben európai uniós fejlesztési források felhasználásával.A fejlesztés eredményeként a szakaszon az elővárosi vonatok összekötik az érdi, a budaörsi és a környező budai agglomerációt, Budafok-Nagytétényt, Kelenföldet, az újbudai egyetemvárost, a Soroksári út térségét és a Népligetet Kőbánya-Kispesttel, a reptérrel és a pesti agglomerációval, a városon belül egy lényegében metrószerűen üzemelő gyorsvasúti vonal jön létre. Budapest jelentős közúti forgalomtól és ennek révén légszennyezéstől mentesülhet.

 

Az új hídszerkezet megépítése után következik a meglévő két szerkezet újra cserélése. A középső, régi felszerkezeten már most sem járnak a vonatok, így annak bontása már elkezdődhetett. 2022 végéig mindkét régi híd újra cserélése is megtörténik, utána kezdődhet mindkét oldalon a Déli Körvasút új állomásainak és vágányainak kiépítése.

 

 

 

 

 

 

2021.04.20.