
Megújul a Déli Körvasút zöld környezete
Megújul a Déli Körvasút zöld környezete
A Viköti Mérnök Iroda Kft. és a Lépték-Terv Tájépítész Iroda Kft. tervezheti a Déli Körvasút környezetének rendezését, a Hamzsabégi park felújítását, a Déli pályaudvarra vezető vágányoktól a Dunáig tartó zöldfolyosót.
A NIF Zrt. megkötötte a szerződést a Déli Körvasút kapacitásbővítéséhez kapcsolódó környezetrendezés tervezésére a Viköti Kft.-vel és a Lépték-Terv Kft.-vel. A Lépték-Tervnek számos munkájával találkozhat a közönség Budapest belső és külső kerületeiben, de vidékre és külföldre is sokat dolgoztak. Részt vettek a Károly körút gyalogosbarátabb és zöldebb kialakításában, a Széll Kálmán tér megújításában, Kőbányán az Újhegyi sétány rendezésében.
„Budapest egyre kevésbé tudja fogadni a naponta ideérkező sok százezer autót, az agglomeráció és a külső kerületek lakóinak sokszor nem áll rendelkezésükre gyors, kötöttpályás közlekedés. A kormány ezért fejleszti az elővárosi vasutakat és a héveket. A Déli Körvasútnak a Budapest Fejlesztési Központ és a NIF Zrt. által irányított fejlesztése nemcsak közlekedés- és városfejlesztési, hanem környezetvédelmi projekt is, hiszen legfőbb célja, hogy a jelenleginél sokkal több elővárosi vonat, valamint több távolsági vonat járhasson a Kelenföld és Ferencváros közötti, stratégiai jelentőségű vasúti pályán. A több vonat utasainak egy része pedig az autó helyett választja majd a korszerű, metrószerű elővárosi vasutat, így mérsékelhető a Budapestre nehezedő forgalmi és környezetterhelési nyomás” – mondta Fürjes Balázs, Budapest és a fővárosi agglomeráció fejlesztéséért felelős államtitkár.
A töltés mentén a budai oldalon végig egy zöldfolyosót alakítunk ki, jól kerékpározható bringás főúttal, amely el lesz választva a gyalogosoktól és a kutyasétáltatóktól. Az új megállók, a harmadik és egyes szakaszokon a negyedik vágány megépítése ugyanakkor lehetőséget ad az érintett terület fejlesztésére úgy, hogy a vasút mentén élők pihenési, kikapcsolódási igényeit is ki lehessen elégíteni. A vasút elvágó hatását is csökken, a pálya több pontján új gyalogos-kerékpáros átjárók fogják szolgálni a lakók egyszerűbb átjutását a vasúti töltésen, összekapcsolva Újbuda városrészeit gyalogosan és biciklivel.
„A tervezési munkában a Hamzsabégi útnak a Déli pályaudvarra vezető vágányok és a Bartók Béla út közötti szakaszán egyes telephelyek felszámolása, a terület néhány, a parkba illeszkedő funkcióval gazdagított, fásított zöldfelületként való rekultiválása is szerepel. Ezek mellett a Bartók Béla – Tétényi úti csomópont felett átívelő új vasúti hidak nagyobb nyílásköze lehetőséget biztosít a közterület átfogó rendezésére, a köztér bővítésére. A fentebb említett gyalogos-kerékpáros átjárók környezetének rendezésén túl a vasúti töltés déli oldalán teljes keresztmetszetben dupla fasorokkal megújul a Dombóvári és Sárbogárdi út a parkolók rendezésével. A Csonka János tér szürke, aszfalttal borított keleti oldalának zöldítése és a nyugati oldali zöldfelület rekonstrukciója, egységes szemléletű kialakítása hozzá fognak járulni az életminőség növeléséhez” – mondta Vitézy Dávid, a BFK vezérigazgatója.
A Hamzsabégi út térségében a vasút építése miatt kényszerűen a vasúthoz legközelebb eső fák áldozatul esnek (ezek eleve közlekedésfejlesztésre kijelölt területen állnak). Ezek közül az átültethetőket a közelbe átültetjük, és a többit is pótoljuk. A Hamzsabégi park megújítása a helyben élők javaslatait maximálisan figyelembe véve, teljes körűen meg fog történni. A Hamzsabégi park léte az eddigieknél szilárdabb alapokra került, az Országgyűlés nemrég döntött arról, hogy besorolása már nem közlekedési folyosó, hanem zöldterület.
A Nádorkertnél, az Infopark és a Kopaszi-gát térségében létesülő új vasúti megállóhelyhez kapcsolódva történik a közterületek rendezése. A Neumann János utca felőli oldalon további parki funkciók helyezhetők el, így ez a terület a Hamzsabégi park folytatása lesz, összeköti azt a népszerű Kopaszi-gáttal. A Dombóvári úti szakasz rendezése részben e projekt keretében, részben a Budai fonódó villamos meghosszabbítása során történik meg. A Mol Campus és a körülötte készülő új lakó- és irodanegyed jelentős utasforgalmi terhelésének kezelésére az Infopark villamosmegállót és Nádorkert vasúti megállóhelyet összekötő átjáró és a környező közterületek komplett rendezése a tervezési feladat részét képezi úgy, mint a Hamzsabégi park felől érkező kerékpárút bekötése új áttöréssel mind a Rákóczi hídi, mind a rakparti kerékpárútba. Ezáltal összefüggő kerékpáros tengely jön létre a Rákóczi híd és a Bartók Béla út között, összhangban a BKK terveivel.
A Déli Körvasút környezete közösségi tervezéssel készül. Első körben a projekt honlapján (https://delikorvasut.hu/hirek/zold-folyoso-a-dunara-a-deli-korvasut-fejleszteshez-kapcsolodo-kornyezetrendezes/) azt mértük föl, hogy a fejlesztési terület egyes szakaszait, csomópontjait hogyan használják az érdekeltek, mi a véleményük azok minőségéről, és milyen irányban változtatnának rajtuk. (Pl. zöldebb legyen, több sportolási funkció legyen, több vagy kevesebb parkoló legyen.)
A kérdőívet 567-en töltötték ki, köztük nagy arányban mondták el véleményüket a fejlesztés közvetlen környezetében lakók, de azok is, akik csak használják, vagy áthaladnak a területen. A zöldfelületek megújítása és kiterjesztése minden kitöltő számára fontos, de rendezett közterületekre és a zajvédelem megnyugtató biztosítására is nagy igénye van a Déli Körvasút mentén élőknek
- A Hamzsabégi útnak a Déli pályaudvarra vezető vágányok és a Bartók Béla út közötti szakaszán a válaszolók támogatják, hogy rendezettebb, zöldebb legyen a terület, fontos, hogy járda készüljön a vasút felőli oldalon is.
- A Bartók Béla út – Karolina út – Tétényi út csomópontnál a véleményezők javítanák a busz-, és villamosmegállók elérhetőségét, biztonságos, rendezett gyalogos és kerékpáros útvonalakat akarnak.
- A Hamzsabégi sétánynál a mai parkfunkciók megtartását, visszaállítását szeretnék a válaszadók. Kevés burkolt, sok zöld felülettel, játszótérrel, esetleg egy sportpályával, kutyafuttatóval. A parkon keresztül közlekedők nagy mértékben (77%) támogatják újabb átjárók nyitását a vasúti töltésen, a helyi kitöltők kisebb arányban, de szintén szükségesnek tartják (58%) ezeket.
- A Sárbogárdi és Dombóvári utak mentén a parkolás rendezését, a zaj csökkenését várják az érdekeltek. A Csonka János tér zöldítése és élhető köztérré alakítása 5-ből 4,59 pontot kapott.
- Nádorkert megállóhely környékén szinte minden kitöltő támogatta a parkosítást, valamint a rendezetlen parkolási helyzet megoldását is. Sokan tartják fontosnak, hogy kerékpárral föl lehessen hajtani a Rákóczi hídra és hogy kényelmesen lehessen átszállni a vasútról a Budai Fonódó villamos idáig meghosszabbított vonalára.
A tervezők kiválasztása lehetőséget nyújt a közönség bevonásának második fázisára. Itt már konkrét kérdések eldöntését fogjuk várni a közös tervezésben részt vevőktől, az így kialakult eredményt a tervezőknek figyelembe kell majd venniük.
A BFK és konzorciumi partnere, a NIF Zrt. februárban megállapodást kötött a beruházásról dr. László Imrével, Újbuda polgármesterével. Ennek több pontja érinti a környezetrendezést. A lehető legtöbb fát meg kell menteni, például az építkezés ideje alatt védőkerítéssel körülvenni vagy ha lehetséges, átültetni. A környezetrendezés tervezési feladatkiírását is teljes körűen egyeztettük a XI. kerülettel.
A tervezés finanszírozását a Kormány a központi költségvetésből biztosítja 458 568 200 forint +áfa értékben.