Title Image

Helyén a második híd is!

Helyén a második híd is!

 

 

 

 

Ismét fontos mérföldkőhöz érkezett a Déli Körvasút építése, ugyanis október 13-án beemelték az összekötő vasúti Duna-híd új, középső acélszerkezetének záró tagját, ezzel szerkezetkész lett a középső híd is. Ennek alkalmából sajtótájékoztatót tartott Vitézy Dávid, a BFK vezérigazgatója, Schanda Tamás, az ITM miniszterhelyettese, Homolya Róbert MÁV elnök-vezérigazgató és Nyul Zoltán, a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. vezérigazgató-helyettese. A decemberi forgalomba helyezésig még meg kell építeni a vasúti felépítményt, a felsővezetéket, el kell helyezni az újonnan épült síneket a hídon és a hídhoz csatlakozó, hozzávetőlegesen 250 méter hosszú szakaszon mind a budai, mind a pesti oldalon.

 

 

 

A déli összekötő új északi hídszerkezetén 2021. április 25-e óta zavartalan a forgalom. Ezt követően a két régi hídszerkezet cseréje is megkezdődött. A középső felszerkezetet a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. által megbízott kivitelező, a Duna Aszfalt Út- és Mélyépítő Kft. több elemre darabolva már elbontotta, vízi úton elszállíttatta, és ezek helyére került a hat új hídelem. Ugyanakkor megkezdődött a harmadik, vagyis a déli hídszerkezet bontása is – ennek egyik eleme egészben a BFK tervei szerint az Óbudai-sziget megközelítésére a korábban bemutatott tervek áthelyezésre kerül. Mivel a forgalom a középső hídszerkezet decemberi forgalomba helyezéséig még ezen a déli hídon bonyolódik, egyelőre csak a kezelőjárda bontása zajlik, azonban még ebben az évben megindul a felszerkezet bontása is. A Déli összekötő hídnak ez a része a tervek szerint 2022. szeptemberére készül el, ezzel viszont a híd mindhárom új vágányán közlekedhetnek a vonatok, ekkortól folytatódhat a munka a kapcsolódó szakaszokon. Ahogy a hídnál is egyesével kellett először az új hidat megépíteni, majd egyesével a két meglévő vágány hídját cserélni, a teljes kapcsolódó szakaszokon is ugyanez a folyamat várható, lényegében vágányonként épül majd ki az új 3 és 4 vágányos szakasz Budán és Pesten, hogy két vágányon a forgalom a lehető leghosszabb időn át fenntartható legyen és teljes kizárásra egyáltalán ne legyen szükség a nemzetközi személy- és teherforgalomban. A Déli Körvasút minden vágánya és hídszerkezete új lesz, sehol sem lehetséges megtartani a mai vágányokat és hidakat, részben rossz állapotuk, részben az új megállók és a több vágány miatti eltérő geometriai kialakítás miatt. Mindezen körülmények jelentősen megdrágítják és megnehezítik a beruházást.

 

 

 

 

A Déli Körvasút építése a Budapest Fejlesztési Központ és a NIF Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. együttműködésében valósul meg. A beruházás célja, hogy a jelenleginél több elővárosi vonat közlekedjen az agglomeráció és Budapest között, a vasút pedig az új megállók és kapcsolatok révén versenyképesebb legyen, egyben nagyobb szerephez jusson Budapest közlekedésében. A beruházás eredményeként ezen a szakaszon az elővárosi vonatok átlagosan 8-10 percenként járhatnak, összekötve az érdi, a budaörsi és a környező budai agglomerációt, Kelenföldet, az újbudai egyetemvárost, a Soroksári út térségét és a Népligetet Kőbánya-Kispesttel, a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtérrel és a pesti agglomerációval. Ennek köszönhetően Budapest jelentős közúti forgalomtól mentesülhet.

 

 

 

 

A körvasúton három teljesen új megálló – Nádorkert, Közvágóhíd, Népliget – ad majd átszállási kapcsolatot metróra, hévre, villamosra, illetve szolgál ki fontos célterületeket. A Nádorkert és a Közvágóhíd megállók építése 2023-ban, a Kelenföld-Ferencváros szakasz fejlesztésekor kezdődhet el, ehhez a beruházáshoz a Kormány biztosította a szükséges pénzt. Budán az Infoparknál Nádorkert szolgálja majd ki az egyetemvárost, a Kopaszi-gátat, a Lágymányosi lakótelepet és a most épülő új városrész lakó- és irodaépületeit. Itt lehet majd átszállni az 1-es mellett a meghosszabbodó Budai Fonódó villamosra is. Pesten a Közvágóhíd megálló létesít közvetlen kapcsolatot a felszín alatt, egyesítve a Kálvin térig hosszabbítandó ráckevei (H6) és csepeli (H7) hév vonalakkal, itt az 1-es és 2-es villamosra lehet átszállni. A Népligetnél épülő megállóban lehet majd átszállni az M3-as metróra és a 3-as villamosra. A tervek szerint az összekötő vasúti híd új három vágányos változata jövőre, Népliget megálló 2026-ra, a Déli Körvasút pedig 2027-re készülhet el.