A Déli Körvasút Budapest és Magyarország egyik legmeghatározóbb közlekedésfejlesztési beruházása. Nem csupán egy vasútvonal bővítéséről van szó, hanem egy komplex, a város szerkezetét és a közlekedési szokásokat is alapjaiban átformáló városfejlesztési projektről. Ezen az oldalon részletesen bemutatjuk a projekt hátterét, műszaki tartalmát, finanszírozási kereteit és a hosszú távú víziót, amelybe illeszkedik.

📋 A projekt háttere és indokoltsága

A Kelenföldet és Ferencvárost a Déli összekötő vasúti hídon át összekötő vasútvonal Magyarország legforgalmasabb vasúti szakasza. A jelenlegi kétvágányú pálya kapacitásának határán üzemel, ami a teljes országos vasúti hálózatra kihatással van. A vonalon egyszerre közlekednek a dunántúli elővárosi vonatok (pl. Érd, Székesfehérvár, Tatabánya felől), a nemzetközi és távolsági személyszállító szerelvények, valamint a kelet-nyugati irányú teherforgalom jelentős része.

⚠️ A jelenlegi problémák

  • A vegyes forgalom és szűkös kapacitás gyakori késésekhez vezet
  • A menetrend instabilitása csökkenti a vasút versenyképességét
  • Az agglomerációból nem indítható elegendő számú elővárosi járat
  • Az utasok az autós közlekedés felé kényszerülnek

Ez a vegyes forgalom és a szűkös kapacitás gyakori késésekhez, a menetrend instabilitásához és ahhoz vezet, hogy a vasúti szolgáltatás nem tudja kielégíteni a növekvő utazási igényeket. Az agglomerációból ingázók számára nem indítható elegendő számú, sűrű követésű elővárosi járat, ami az autós közlekedés felé tereli az utasokat.

A probléma megoldására született meg a Déli Körvasút fejlesztésének terve, amelynek előkészítése a Budapest Fejlesztési Központ (BFK) vezetésével 2020-ban kapott új lendületet. A projekt célja, hogy felszámolja ezt a szűk keresztmetszetet, és megteremtse egy modern, 21. századi, integrált vasúti rendszer alapjait a fővárosban. A projekt környezetvédelmi engedélyét 2022-ben újították meg, biztosítva a kivitelezés jogi kereteit.

🔧 A fejlesztés főbb műszaki paraméterei

A projekt egy körülbelül 8 kilométeres szakaszt érint, amelynek átépítése komplex mérnöki feladatokat foglal magában. A kivitelezés főbb elemei a következők:

🛤️ Vágánybővítés és pályakorszerűsítés

A legfontosabb elem a meglévő két vágány háromra, egyes szakaszokon pedig négyre bővítése. Ez lehetővé teszi a különböző típusú vonatok (elővárosi, távolsági, teher) szétválasztását, ami drasztikusan növeli a vonal áteresztőképességét és a menetrendi stabilitást. A bővítésnek köszönhetően az elővárosi vonatok akár 10-15 percenként is közlekedhetnek csúcsidőben.

🚉 Új, akadálymentes megállóhelyek

A projekt keretében két új, modern és teljes mértékben akadálymentesített megállóhely létesül:

🏢 Nádorkert megállóhely

Helyszín: XI. kerület, Infopark és Kopaszi-gát közelében

Kapcsolatok:

  • 1-es villamos
  • Budai egyetemváros
  • Fejlődő irodanegyed

Felszereltség: Liftek, rámpák, modern utastájékoztató rendszerek

🏟️ Közvágóhíd megállóhely

Helyszín: IX. kerület, Nemzeti Atlétikai Központ és MÜPA közelében

Kapcsolatok:

  • H6-os és H7-es HÉV
  • 1-es és 2-es villamos
  • Számos buszjárat

Szerepkör: Kulcsfontosságú intermodális csomópont

🌉 Hidak és műtárgyak újjáépítése

A nyomvonalon mintegy 12 új vagy teljesen átépülő híd és felüljáró valósul meg. Ezek közül a leglátványosabb elem a Duna felett átívelő Déli összekötő vasúti híd már elkészült harmadik vágánya, valamint a két régi hídszerkezet teljes cseréje. Ezenkívül a Szerémi úti, a Budafoki úti és a Gubacsi úti közúti felüljárók átépítése is a projekt részét képezi, biztosítva a vasút feletti biztonságos és modern közlekedést.

🔇 Zaj- és rezgéscsökkentés

A sűrűn lakott területeken áthaladó vasútvonal fejlesztése során kiemelt szempont a környezeti terhelés minimalizálása. A projektben több kilométer hosszan épülnek a legkorszerűbb technológiát képviselő zajvédő falak. Emellett a síneket speciális, rugalmas rögzítéssel látják el, amely hatékonyan csökkenti a vonatok által keltett rezgéseket.

💰 A projekt finanszírozása

A Déli Körvasút fejlesztése egy európai léptékű beruházás, amelynek finanszírozása több forrásból tevődik össze. A költségek jelentős részét az Európai Unió fedezi a CEF (Európai Hálózatfinanszírozási Eszköz) és az Integrált Közlekedésfejlesztési Operatív Program Plusz (IKOP Plusz) forrásain keresztül.

💶 Finanszírozási források

  • Európai Unió: CEF és IKOP Plusz források
  • Magyar állam: Hazai költségvetési forrás
  • Modell: Vegyes finanszírozás

Ez a vegyes finanszírozási modell garantálja a projekt stabilitását, és tükrözi annak kiemelt nemzetgazdasági és közlekedésstratégiai jelentőségét.

🤝 Közreműködő intézmények és partnerek

A projekt komplexitása miatt számos szervezet szoros együttműködésére van szükség a sikeres megvalósításhoz:

🏛️ Építési és Közlekedési Minisztérium (ÉKM)

A beruházás szakpolitikai felügyeletét ellátó, a stratégiai irányokat meghatározó kormányzati szerv.

🚆 NKK Nemzeti Közlekedési Központ Nonprofit Zrt.

A projekt jelenlegi beruházója, amely felelős a teljes projektmenedzsmentért, a közbeszerzések lebonyolításáért és a kivitelezés felügyeletéért.

🏗️ Budapest Fejlesztési Központ (BFK)

A projekt előkészítő fázisát, a stratégiaalkotást, a tervezést és a társadalmi egyeztetéseket levezénylő, ma már az ÉKM-be integrálódott szervezet.

🚂 MÁV Zrt.

A magyar állami vasúttársaság, a jövőbeli üzemeltető. Műszaki és üzemeltetési szempontjai alapvetőek a tervezés és kivitelezés során.

🏙️ Fővárosi Önkormányzat és érintett kerületi önkormányzatok

Fontos partnerek a városfejlesztési szempontok érvényesítésében, különösen a Zöldfolyosó kialakításában és a kapcsolódó közterületek rendezésében.

🔮 Hosszú távú jövőkép: A Budapesti Agglomerációs Vasúti Stratégia

Fontos hangsúlyozni, hogy a Déli Körvasút nem egy önmagában álló projekt, hanem a Budapesti Agglomerációs Vasúti Stratégia (BAVS) legelső és legfontosabb, megkerülhetetlen eleme. A BAVS célja egy, a nyugat-európai S-Bahn rendszerekhez hasonló, sűrű és megbízható vasúti hálózat létrehozása Budapesten és vonzáskörzetében.

🚇 A távlati vízió: Vasúti alagút a város szívében

A stratégia távlati célja egy Budapest szívét átszelő vasúti alagút megépítése, amely összekötné a Kelenföldi és a Nyugati pályaudvart. Ez az alagút tenné lehetővé, hogy az agglomerációs vonatok ne a fejpályaudvarokon végződjenek, hanem áthaladjanak a városon, jelentősen lerövidítve az utazási időt és új kapcsolatokat teremtve.

A Déli Körvasút kapacitásbővítése nélkül ez a jövőkép megvalósíthatatlan lenne. A mostani fejlesztés teremti meg azt az alapvető infrastrukturális feltételt, amely képes lesz a jövőben megnövekedett forgalmat kezelni. A Déli Körvasút tehát az első, de egyben legkritikusabb lépés egy fenntarthatóbb, gyorsabb és integráltabb budapesti közlekedési rendszer felé.

„A Déli Körvasút nem egy végpont, hanem egy kezdőpont. Ez a projekt teszi lehetővé, hogy Budapest egy valóban modern, európai szintű vasúti hálózatot kapjon a jövőben.” – BAVS szakértők

📊 Kulcsadatok összefoglalva

~8 km
Fejlesztett szakasz hossza
2→4
Vágányok száma (max)
2
Új megállóhely
12
Új/átépült híd
2027
Tervezett befejezés
10-15′
Vonatkövetés csúcsban